Glasutställning i världsklass på Kungsmässan.
Återigen har vi äran att ta del av Önskas event i samarbete med Kosta Boda och Målerås glasbruk.
Vi välkomnar glaskonstnärerna Mats Jonasson från Målerås glasbruk och Åsa Jungnelius från Kosta Boda till den stora eventytan, vid entré 6.
Utställningen öppnar med vernissage den 3/10 klockan 19.00 och pågår till och med den 13 oktober på stora eventytan vid entré 6.
Djärv lek med kvinnliga attribut och symboler i kombination med särpräglade verk i kristall, inspirerade av den småländska naturen, blir temat för årets unika glasutställning på Kungsmässan.
Det är glasbruken Kostaboda och Målersås som i samarbete med butiken Önska står bakom årets glasutställning där de kända glaskonstnärerna Åsa Jungnelius och Mats Jonassson visar upp sina verk.
Åsa Jungnelius – Kostaboda, är en av de ledande pionjärerna i den samtida rörelse av feministiskt medvetna, hantverksdrivna svenska konstnärer som växt fram under 2000-talet. Hon har gjort sig känd inte minst för sin djärva lek med olika kvinnliga attribut och symboler. I sin glaskonst utforskar Jungnelius, själv en skicklig glasblåsare, det hon kallar för ”hålrummets kraft”.
Mats Jonasson – Målerås, började som gravörlärling på glasbruket 1959 och har utvecklat en naturnära stil som han sedan dess förfinat till fulländning. I mötet mellan järn och kristall fångar Mats kraft och mystik. "Våra skogar har sedan urminnes tider påverkat folksjälen", säger Mats. Inspirerad av denna natur har han med öppna sinnen skapat sina särpräglade objekt i kristall.
Om Åsa Jungnelius:
Åsa Jungnelius, född 1975, är en av de ledande pionjärerna i den samtida rörelse av feministiskt medvetna, hantverksdrivna svenska konstnärer som växt fram under 2000-talet och har gjort sig känd inte minst för sin djärva lek med olika kvinnliga attribut och symboler. Hennes konst har ett starkt, stundtals påträngande sött, ibland aggressivt feminint intryck.
Jungnelius slog igenom redan med sin examensutställning Vad fin du är i håret! på Konstfack i Stockholm 2004. Installationen var en shoppingmiljö där flera senare ikoniska glasobjekt presenterades, som Jungnelius överdimensionerade läppstift samt Snippan, glasskulpturen som bidrog till att etablera detta uttryck. Alltsedan dess har Åsa Jungnelius fortsatt att utveckla sitt omisskännliga konstnärliga uttryck, kännetecknat av en femininitet som på samma gång kan vara ”söt” och mjuk som aggressiv, för att inte säga brutal. I sin glaskonst utforskar Jungnelius, själv en skicklig glasblåsare, det hon kallar för ”hålrummets kraft”. ?
Med bl.a. ”Snippan” och serien ”Crackle” är Åsa Jungnelius tillbaka på allvar vid Kosta Boda efter en drygt decenniums frånvaro.
”Det handlar mycket om glädjen att vara tillbaka på Kosta, om kärleken till bruket, hantverkarna, historien, traditionen.”
Om Mats Jonason:
Tidigt uppmärksammades Mats Jonassons tecknartalang och han började arbeta som gravörlärling vid glasbruket redan 1959. Under följande decennier arbetade han med flera av samtidens stora glaskonstnärer. Han utvecklade samtidigt den naturnära stil som han sedan dess förfinat till fulländning. I kärleken till sin hembygd och med en övertygelse att inget är omöjligt tog Mats Jonasson kampen mot de stora koncernerna, centralisering och massproduktion när han på 80-talet köpte glasbruket som hotades av nedläggning. Vid sin sida har Mats sedan dess samlat skickliga hantverkare, respekten för det mänskliga handlaget och åren av erfarenhet som ingen skola i världen kan lära ut är stor. Mats hjärta för hembygden, skogen och friheten har format Målerås Glasbruk till vad det är idag.
"Våra skogar har sedan urminnes tider påverkat folksjälen", säger Mats Jonasson. Inspirerad av denna natur har han med öppna sinnen skapat sina särpräglade objekt i kristall. Idag är glasbrukets son representerad över hela världen.